
Vilnius, 2020



5

Turinys

Pratarmė  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                            �   7
Kaip „Abercrombie & Fitch“ savęs ieškojo . . . . . . . . . . . . . . .                �   9
Ar buvo įmanoma neskraidyti „Aeroflot“ lėktuvais?  . . . . . .       �  19
„Airbus“ – europiečių atsakas Amerikai . . . . . . . . . . . . . . . . .                  � 30
„Armani“ – grožiu pavirtęs atsitiktinumas . . . . . . . . . . . . . . .                � 41
„Bayer“ gelbėja pasaulį . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                 �  53
„This is BBC!“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                         � 65
„Bic“ – pasinaudojai ir išmetei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                           � 73
„Vėlu, tėtuši, gerti boržomį!“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                            � 83
„Braun“ – nepavojingas maištininkas  . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                    � 90
„Bulgari“ – visi keliai veda į romą  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                       � 98
„Burberry“ – tikras riteris veržiasi tik pirmyn . . . . . . . . . . . .             �104
Milžino namai „Burger King“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                          �112
Šedevrai, vadinami „Cartier“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                           �121
Geltonasis vikšras gigantas „Caterpillar“ . . . . . . . . . . . . . . . .                 �130

„Chupa Chups“ – čiulpia visi!  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                           �139
Cirkas atvyko į miestą! „Cirque de Soleil“ istorija  . . . . . . . .         �147
Visada pirmieji vietoje – CNN . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                          �158
„Krokodilai“ apauna pasaulį . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                            �166
Idealus priešingybių duetas – Dolce ir Gabbana . . . . . . . . . .           �171
Kaip „eBay“ kiekvienam daiktui suteikė vertę  . . . . . . . . . . .            �182
Apie moterį, kuri mokėjo bendrauti su žmonėmis, – Estée 

Lauder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                           �191



6 |   Gi edr i us Dru k tei n is

Saldžioji „Ferrero“ epopėja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                             �199
„Henkel“ ir „Schwarzkopf“ – švaru, vadinasi gražu . . . . . . .        �207
„Hesburger“ – suomiškojo majonezo triumfas . . . . . . . . . . . .             �219
„Vienas geriausių Amerikos dizainerių“ – Tommy Hilfiger  .  �227
Iqos – kaip žmonija kūrė „saugią“ cigaretę . . . . . . . . . . . . . . .                �235

„Kenzo“ – kaip japonas šturmu ėmė Paryžių . . . . . . . . . . . . .              �245
„Lacoste“ – jūsų nuosavas krokodiliukas . . . . . . . . . . . . . . . . . �257
Lidl – apie mokytoją, kurį pažįsta visa Lietuva . . . . . . . . . . .            �263
Bekraštis Lenkijos ir LOT dangus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                       �271

„Melitta“ – apie moterį, kuri norėjo gerti gerą kavą . . . . . . . .         �282
Toks mielas pavadinimas – „Miele“! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                     �287
Mina sau „mini“ ������������������������������������������������������������������������������294
Kaip komunistė išgelbėjo „pradą“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                       �302

„Red Bull“ suteikia ir pinigųųų! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                         �310
„Rolex“ ir „Swatch“ – kaip šveicariški laikrodžiai tapo švei-

cariškais laikrodžiais  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                              �323
„Unilever“: „O dabar visi – plauti rankų!“ . . . . . . . . . . . . . . . .                 �347
UPS – visada pasiruošusi gabenti viską  . . . . . . . . . . . . . . . . .                  �373

„Versace“ erotika ir prabanga  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                           �383
„Victorinox“ būtinasis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                  �395
Tai, kuo geriausiai sukimbame su žeme. Padangų gamintojų 

istorijos: „Dunlop“, „Goodyear“, „Firestone“, „Michelin“, 
„Bridgestone“ ir „Pirelli“ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                            �401

Naudotos literatūros sąrašas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                            �443
Apie autorių . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                          �447



65

„THIS IS BBC!“

„Seva Seva Novgorodcev, gorod London, By-By-Sy!“ – šis rusių 
bobučių balsų šaukinys dažnam devintojo dešimtmečio jau-
nuoliui buvo signalas, kad netrukus visą pusvalandį jis galės 
girdėti entuziastingą Sevos Novgorodcevo balsą ir ironiškų ko-
mentarų prisodrintus pasakojimus apie tai, ko iki skausmo trū-
ko mums visiems, – roko muziką. Tai, kad iš Londono trans-
liuojama BBC laida buvo slopinama, tik pridėdavo papildomos 
romantikos – buvo ne tik įdomu, bet ir kėlė lengvą virpulį ži-
nant, kad darai kažką draudžiamo, nelegalaus ir persekiojamo. 
O mes juk tenorėjome girdėti, klausytis ir šokti…

BBC („British Broadcasting Corporation“  – Britanijos 
transliacijos korporacija) yra didžiausias pasaulyje radijo, tele-
vizijos ir interneto laidų bei informacijos portalo „BBC Online“ 
kompleksas, transliuojantis laidas ir teikiantis informaciją tiek 
Jungtinei Karalystei, tiek pasauliui. Šiuo metu BBC laidos pa-
siekia 280 milijonų namų ūkių, ženkliai lenkia artimiausią 
konkurentą – amerikiečių naujienų kompaniją CNN, matomą 
200 milijonų namų ūkių. Korporacijoje vien Jungtinėje Kara-
lystėje dirba 28,5 tūkstančio darbuotojų.

Nors šiuo metu BBC yra nei privati, nei valstybinė kompa-
nija, neturinti jokių akcininkų ir veikianti tik pagal savo įsta-
tus visuomeninė statutinė kompanija (angl. statutory corpora-
tion), kurios aukščiausiąjį valdymo organą – Valdytojų tarybą 



66 |   Gi edr i us Dru k tei n is

(angl. Board of Governors) sudaro 12 patikėtinių, kuriuos Jung-
tinės Karalystės vyriausybės teikimu skiria karalienė, jos isto-
rija prasidėjo kaip privačios bendrovės.

Beveik prieš šimtą metų – 1922‑ųjų pradžioje – britų elek-
tronikos ir radijo technikos bendrovė „Marconi’s Wireless 
Telegraph Company“ įsteigė pirmąją Jungtinėje Karalystėje 
eksperimentinę radijo stotį 2MT, transliuojančią vidutinėmis 
bangomis, bet stotis dėl techninių kliūčių greitai buvo užda-
ryta. Netrukus po to, siekiant išvengti bet kurio radijo imtu-
vų gamintojo monopolio, tų pačių metų spalio 18 dieną buvo 
įsteigtas jau didelis bendras Britanijos ir JAV kompanijų kon-
sorciumas „The British Broadcasting Company Limited“, suda-
rytas iš tokių elektronikos gigantų, kaip ta pati „Marconi’s Wi-
reless Telegraph Company“, „Metropolitan-Vickers Electrical 
Company“, „Radio Communication Company“, „The British 
Thomson-Houston“, „The General Electric“ ir „Western Elec-
tric Company“, lygiomis teisėmis dalyvaujant Britanijos pašto 
tarnybai. Konsorciumas nusprendė įsteigti nacionalinę radijo 
stotį. Konsorciumo akcijos buvo parduodamos tik „tikrai bri-
tiškiems gamintojams, samdantiems tikrąją britanišką darbo 
jėgą“, pajamų planuota uždirbti dviem būdais: bet kuris namų 
ūkis, norintis klausytis radijo stoties, turėjo mokėti metinį 10 
šilingų mokestį už licenciją, o visi, norintys gaminti radijo im-
tuvus, privalėjo mokėti mokestį už kiekvieną pagamintą apa
ratą. Oficialiai licencija klausytis radijo stoties buvo pradėta 
taikyti lapkričio 1 dieną, o lapkričio 14‑ąją Londone vidurinių 
bangų diapazonu pradėjusios veikti radijo stoties 2LO progra-
mų direktorius Arthuras Burrowsas eteryje perskaitė du nau-
jienų biuletenius. Tai buvo pirmoji BBC transliacija.

Kitą dieną pradėjo veikti BBC konsorciumo valdomos ra-
dijo stotys Mančesteryje ir Birmingame. Lapkričio pabaigoje 
Britanijos radijo entuziastai galėjo klausytis penkias valandas 



„THIS  IS  BBC!“   | 67

trunkančios kasdienės programos transliacijų. Pamažu nu-
sistovėjo ir programų turinys  – daugiausia operų įrašai, orų 
prognozė ir gyvas sporto varžybų komentavimas. 1923 metų 
pradžioje BBC pradėjo leisti žurnalą „Radio Times“ – gidą su 
programų laikais ir jų komentarais.

Iki 1924 metų visoje šalies teritorijoje konsorciumas atidarė 
keletą regioninių radijo stočių, taip pat transliuojančių viduti-
nių bangų diapazonu – 5IT (Vakarų Midlande), 2ZY (Šiaurės 
Vakarų Anglijoje), 5NO (Šiaurės Rytų Anglijoje), 5WA (Velse), 
5SC (Škotijoje), 2BE (Šiaurės Airijoje), 5NG (Rytų Anglijoje) ir 
5PY (Pietvakarių Anglijoje). Bandomosios BBC transliacijos pa-
siekė ir JAV krantus, o BBC stočių skaičius išaugo iki dešimties.

Radijo transliacijos tapo neatsiejama britų gyvenimo dali-
mi. Vien iki 1922‑ųjų pabaigos parduota 35 tūkstančiai radijo 
klausytojų licencijų. 1925 metais sukurta BBC chartija, apibrė-
žianti kompanijos uždavinius ir struktūrą, taip pat etinius vei-
klos principus. Pavyzdžiui, net lig šiol prie daugelio redakcijų 
įėjimo kabo senovinis užrašas, primenantis pagrindinę korpo-
racijos vertybę: „Prieš čionai įeidamas, palieki visus savo politi-
nius įsitikinimus, visas politines idėjas, nes čia svarbūs tik fak-
tai“. Į darbą studijose buvo žiūrima itin rimtai – radijo dikto-
riai sėsdavo prie mikrofonų vilkėdami smokingus ir ryšėdami 
peteliškes (toji tradicija nutrūko 1965 metais). Chartija galioja 
lig šiol, tiesa, kas dešimtmetį yra atnaujinama, įterpiami aktu-
alūs meto pakeitimai.

Augant radijo stočių skaičiui, augo ir radijo programų įtaka. 
Per 1926 metų Anglijos angliakasių streiką daugumos laikraš
čių leidyba buvo sustabdyta, o štai BBC padidino savo naujie-
nų ir žinių intarpus iki penkių per dieną ir tapo pagrindiniu 
informacijos skleidėju šalyje. Juoba kad, nepaisant vyriausy-
bės pastangų užkirsti kelius streikuojantiems angliakasiams 
ir jų lyderiams pasisakyti, BBC liko ištikima savo chartijai ir 



68 |   Gi edr i us Dru k tei n is

palaikė nešališkumo standartus, suteikdama mikrofoną vi-
soms pusėms. Tai, žinoma, negalėjo ilgai tęstis…

1927 metų sausio 1 dieną BBC buvo nacionalizuota ir per-
vadinta „British Broadcasting Corporation“. Tačiau tai nebuvo 
valdžios kova su žodžio laisve. Atsižvelgiant į strateginę radijo 
reikšmę, nacionalizavimas iš esmės reiškė tai, kad nuo to laiko 
valstybė ėmėsi išlaikyti BBC, be to, jokių esminių pakeitimų 
BBC chartijoje nauja valdytoja neatliko.

1930 metais ilgųjų bangų diapazonu pradėta transliuoti 
visoje šalyje girdima „BBC National Programme“ („BBC na
cionalinė programa“), o regioninių radijo stočių transliaci-
jos sujungtos į „BBC Regional Programme“ („BBC regioninė 
programa“). 1930–1931 metais buvo parduodama po tūkstantį 
klausytojų licencijų per dieną, iki 1935‑ųjų jau 95 procentai ša-
lies gyventojų galėjo klausytis BBC programų. 1932 metais BBC 
radijo transliacijos peržengė Karalystės ribas ir pradėjo siekti 
visus pasaulio kampelius, pasitelkus „BBC Empire Service“.

Tais pačiais metais pradėtos eksperimentinės BBC televizi-
jos transliacijos, kurios 1934‑aisiais tapo reguliarios, nors tech-
nine prasme ir gana ribotos. 1936 metais pradėjo veikti nuola-
tinė „BBC Television Service“ („BBC televizijos tarnyba“) – iki 
Antrojo pasaulinio karo pradžios ją žiūrėjo tais laikais milži-
niška auditorija – 25–40 tūkstančių namų ūkių.

Deja, 1939 metais prasidėjęs karas nutraukė televizijos plė-
trą: techninis personalas buvo pašauktas į karinę tarnybą, o 
transliacijas teko sustabdyti saugumo sumetimais  – vokiečių 
bombonešiai pelengavo veikiančius ultratrumpųjų bangų siųs-
tuvus, jais naudojosi kaip orientyrais virš Britanijos teritorijos. 
Tais pačiais metais dėl tų pačių priežasčių nutraukta ir „BBC 
National Programme“, kurios dažniu pradėjo veikti kariaujan-
čioms pajėgoms skirta stotis „BBC Forces Programme“. „BBC 
Regional Programme“ buvo pervadinta į „BBC Home Service“, 



„THIS  IS  BBC!“   | 69

o „BBC Empire Service“ tapo „BBC Overseas Service“ („BBC 
užjūrio tarnyba“).

Dar karo metu korporacija pradėjo transliuoti laidas savo 
sąjungininkų arba Vokietijos okupuotų šalių kalbomis. Objek-
tyvios ir nešališkos informacijos poreikis prasidedant Šaltajam 
karui tapo dar aktualesnis. BBC rengė laidas visų už Geležinės 
uždangos atsidūrusių valstybių kalbomis, išskyrus tų, kurios 
buvo inkorporuotos į TSRS sudėtį (išimtis padaryta tik infor-
macijai kazachų kalba). Dauguma tų redakcijų buvo uždary-
tos tik XXI amžiaus pradžioje (imtos transliuoti internete), o 
sutaupytos lėšos skirtos šiais laikais kur kas aktualesnei arabų 
pasaulio auditorijai (laidas arabų kalba BBC pradėjo rengti dar 
1938 metais). Šiuo metu BBC žinios yra transliuojamos 33 kal-
bomis.

Viena didžiausių BBC redakcijų, rengiančių laidas užsienio 
kalba, buvo rusiškoji. Laidos rusų kalba pradėtos transliuoti 
1946 metais (pirmąja laida tapo Stalino pokalbis su amerikiečių 
žurnalistais Antrojo pasaulinio karo metu). Ironiška, bet tose 
BBC laidose iš pradžių nebuvo nieko „baisaus“  – korporacija 
tais laikais nelaikė savęs alternatyva tarybinei vidinės propa-
gandos mašinai ir netgi neskyrė ypatingo dėmesio įvykiams 
Tarybų šalyje nušviesti  – pagrindinis dėmesys rusiškose lai-
dose buvo skiriamas Jungtinės Karalystės politikai ir gyveni-
mui. Viskas buvo gerai net iki 1949‑ųjų, kol BBC laidoje rusų 
kalba nepasisakė buvęs Rusijos Laikinosios vyriausybės vado-
vas Aleksandras Kerenskis. Jis, beje, savo kalboje net pakvietė 
rusų liaudį sukilti, o tai jau neišvengiamai iššaukė Kremliaus 
protestą. Savaime suprantama, po tokio incidento rusiškų lai-
dų likimas Tarybų šalyje buvo nulemtas  – Maskva prilygino 
BBC „priešiškiems balsams“, tokiems kaip „Amerikos balsas“ ir 

„Laisvės radijas“, BBC radijo transliacijas pradėta slopinti. Tai 
tęsėsi iki pat 1988‑ųjų (tiesa, prireikė nemažai laiko, kol išmokta 



70 |   Gi edr i us Dru k tei n is

tinkamai tai daryti, tolėliau nuo didžiųjų TSRS miestų BBC lai-
dos buvo girdimos beveik be jokių trukdžių).

Septintajame dešimtmetyje Sovietų Sąjungoje suaktyvėjus 
disidentų judėjimui, BBC pradėjo skirti daugiau dėmesio įvy-
kiams Tarybų šalyje. BBC informavo apie tai, apie ką sovieti-
niai žmonės valdžios valia neturėjo žinoti: disidentus ir „otkaz-
nikus“, žydų emigraciją, kultūros veikėjų tremtis iš TSRS, karą 
Afganistane. Tarybų liaudis pasiskirstė į dvi dalis: vieni BBC 
teikiamą informaciją laikė gaivaus oro gurkšniu, kiti – priešų 
propaganda.

Tačiau bet kuriam sovietiniam jaunuoliui penktadienio va-
karą pusvalandį trunkanti S. Novgorodcevo vedama laida „Rok 
posevy“ (kartojama šeštadieniais) buvo bene vienintelė infor-
macinė laida visiems suprantama kalba apie uždraustąjį roką. 
Daugelis iki Sevos nė nenutuokė apie „Deep Purple“, „Led 
Zeppelin“, „Pink Floyd“ ar „Queen“ egzistavimą, nes tų gru-
pių nerodė nei centrinė televizija, jų dainų netransliavo visa-
sąjunginis radijas. S. Novgorodcevas visą dešimtmetį naikino 
sovietinio jaunimo informuotumo spragas, ir jam tai puikiai 
pavyko – jo laidos buvo labai populiarios praktiškai visose so-
vietinėse respublikose, ypač dėl to, kad jis niekada nepraleis-
davo progos paminėti visų rokerių seksualinių nuotykių. Šiais 
laikais S.  Novgorodcevo laidos atrodo gana „dietinės“  – tik 
roko neraštingumo likvidavimas su garsinėmis iliustracijomis, 
tačiau anuomet tai buvo „kažkas tokio“. Sakoma, kad su Sevos 
populiarumu sovietai pradėjo kovoti jo paties ginklu (ir „peres-
troikos“ pažiba) – televizijos laida „Vzgliad“. Ji kurta specialiai 
transliuoti penktadieniais S.  Novgorodcevo transliacijų metu, 
be to, joje pateikiamas rusiškas rokas greitai pasirodė esąs po-
puliaresnis nei klasikinis, kurį propagavo BBC…

Pačioje Anglijoje BBC buvo vienintelė legali radijo stotis 
ir monopoliją išlaikė iki pat 1967 metų, kol dėl piratinių ra-



„THIS  IS  BBC!“   | 71

dijo stočių gausos vyriausybė peržiūrėjo ir liberalizavo radi-
jo licencijų išdavimo tvarką. Tad tais pačiais metais atsirado 
pirmoji britiška komercinė radijo stotis URY. „BBC Overseas 
Service“ buvo pervadinta į „BBC World Service“ („BBC pa
saulinė tarnyba“), o kitos programos pavirto tuo, ką pažįsta-
me šiandien: „BBC Radio 1“, „BBC Radio 2“, „BBC Radio 3“, 

„BBC Radio 4“ ir t. t. Šiuo metu „BBC World Service“ yra gir-
dima 150 pasaulio šalių, jos savaitinė auditorija siekia 160 mi-
lijonų žmonių. BBC taip pat priklauso penkios nacionalinės 
Jungtinės Karalystės radijo stotys, daug skaitmeninio radijo ir 
40 regioninių stočių.

BBC televizijos transliacijos atnaujintos iškart po Antrojo 
pasaulinio karo – 1946 metais. Programą diktorius Leslie’is Mi-
tchellas su anglams būdingu sarkazmu pradėjo tokiais žodžiais: 

„Po to, kai mus nemandagiai pertraukė, sugrįžtame.“ BBC il-
gai buvo vienintelis Britanijos televizijos kanalas, 1955 metais 
pradėjo veikti pirmasis konkurentas – komercinė televizija ITV. 
1964‑aisiais paleistas antrasis BBC televizijos kanalas „BBC 
Two“  – pirmasis Europoje, pradėjęs transliuoti laidas spalvo-
tai. 1991 metais BBC ėmė transliuoti pirmąjį savo tarptautinį 
satelitinį kanalą „BBC World Service Television“, 1994‑aisiais 
jis buvo padalintas į „BBC World“ ir „BBC Prime“. 1997 metais 
pasirodė satelitinis kanalas „BBC News“. Šiuo metu veikia na
cionaliniai BBC televizijos kanalai „BBC 1“ ir „BBC 2“, skait
meniniai kanalai „BBC Three“, „BBC Four“, „BBC Parliament“ 
ir vaikams skirti CBBC ir „CBeebie“. Kaip atskiras kanalas vei-
kia „BBC Alba“, transliuojamas iš Škotijos ir rodantis tik Škoti-
joje pagamintas laidas. Taip pat veikia tarptautinis naujienų ka-
nalas „BBC World News“, tarptautiniai kanalai „BBC America“, 

„BBC Canada“, „BBC Kids“, „BBC Japan“, „BBC Food“, „BBC 
Prime“, UKTV, UK.TV, „People+Arts“ ir nuo 2009 metų ištisą 
parą transliuojamas „BBC Arabic Television“.



72 |   Gi edr i us Dru k tei n is

Įdomus BBC finansavimo modelis. Kaip žinia, stabilų kor-
poracijos biudžetą formuoja specialus mokestis, kurį moka visi 
Britanijos gyventojai, turintys televizorius ir prietaisus, galin-
čius priimti vaizdo signalą realiu laiku, tarp jų ir mobiliuosius 
telefonus. Kasmet surenkama apie 2,8 milijardo svarų. Papildo-
mą milijardo svarų dotaciją skiria Jungtinės Karalystės vyriau-
sybė, todėl jokiose savo kanaluose Jungtinės Karalystės terito-
rijoje BBC negali rodyti komercinės reklamos.


